Ik was een junk

Ja, ik was een junkie. Ik was verslaafd ………… aan suiker! Met hypnose kwam ik ervan af. Niet zonder slag of stoot, maar de keuze voor suikervrij ging makkelijk. De afkick verschijnselen horen er gewoon bij. Maar wat ben ik blij dat mijn lichaam niet meer om suiker schreeuwt. Wanneer ik nu iets eet of drink met suiker ben ik me daarvan bewust en ik geniet er veel meer van. 

Meer dan 50% van de volwassenen in Nederland heeft matig tot ernstig overgewicht. Niet zo gek als je bedenkt dat in bijna alles wat je in de supermarkt vindt suiker verwerkt zit. En laat dat nou net enorm verslavend zijn. Suiker kan net zo verslavend zijn als heroïne of cocaïne.

Suikerverslaving is misschien wel de meest gemene verslaving die er is. Het is namelijk overal aanwezig, vaak ook nog in vermomming. Want op heel veel producten in de supermarkt staat namelijk niet dat er suiker in zit, maar wel zaken als glucose, fructose, galactose enz. Wist jij dat er maar liefst 50 schuilnamen zijn voor suiker! En juist die schuilnamen worden door fabrikanten maar wat graag gebruikt om te verhullen dat er suiker in hun product zit.

En je wordt al van kinds af aan verslaafd gemaakt. Toen mijn eerste werd geboren wilde ik hem suikervrij opvoeden. Dat bleek nog heel erg lastig. Niet alleen omdat hij, toen hij wat ouder werd, op een ander wel suiker kreeg. Maar in de supermarkt moet je echt met een loep en een dik naslagwerk op zoek naar baby- en kinderproducten waar geen suiker of suikervervanger in zit. Want suikervervangers zoals aspartaam, xylitol, sorbitol, zijn misschien nog wel slechter dan gewone suiker. Mijn grootste schrik was toen ik ontdekte dat zelfs in flesvoeding voor pasgeboren baby’s al suiker zit. Verstopt onder diverse namen zoals: fructo-oligosacchariden (suikerketens opgebouwd uit fructose eenheden). Bij de voedingswaarde kun je zien dat 100ml ongeveer 7g suiker bevat.

Bij een suikerverslaving wil je lichaam juist vooral de geraffineerde suiker soorten. Die waar je even een energiekick van krijgt. Deze suikers zorgen voor een korte, hoge bloedsuikerspiegel, maar daarna dip je enorm en voel je je futloos. Waardoor je weer suiker wil om opnieuw een kick te krijgen. Hetzelfde als bij bijvoorbeeld een cocaïne verslaving. Die junk leeft ook van kick naar kick. Bij suiker werkt dat precies hetzelfde. Het grote nadeel is alleen dat suiker overal te krijgen is en cocaïne niet. Ik zou tenminste niet weten hoe ik aan cocaïne zou moeten komen. Jij wel? En loop maar de supermarkt in en je vindt minimaal een half schap met alleen maar geraffineerde suiker.

Waarschijnlijk heb jij in je kelderkast ook heel veel voedingsmiddelen staan waarvan je niet zou verwachten dat er suiker in zou zitten. Kijk ze maar eens na en je zult versteld staan waar allemaal suiker aan is toegevoegd.
Bijvoorbeeld kant en klare pastasaus van Bertolli: 6,2g per 100g; Jumbo aardappelpureepoeder: 0,9g per 100g; Chicken Tonight Tandoori: 11,9g per 100g. Je gaat er wellicht vanuit dat dergelijke producten gezond zijn, maar dat blijken ze dus niet helemaal.
Aardappelpuree en pastasaus maak je beter zelf van verse aardappelen en tomaten met kruiden. Nou heb ik deze producten uit de krochten van mijn kelderkast moeten plukken en ik zag ook meteen dat de Chicken Tonight tegen zijn tht datum aan zit. Zo lang staat ie daar dus al stof te vangen.

Wist je dat je met hypnose iedere verslaving kan oplossen? Dus ook een suikerverslaving.

Maar hoe weet je nou dat je verslaafd bent aan suiker? Suikerverslaving is een onbewuste verslaving. Toch kun je aan een aantal dingen wel merken dat je verslaafd bent aan suiker. Hier herken je dat aan.

  • Een slechte huid. Met name veel acne of vlekjes rond de kaaklijn. Daarnaast tast het op lange termijn de elasticiteit van de huis aan wat vroegtijdige huidveroudering veroorzaakt. Puistjes en dergelijke worden veroorzaakt door ontstekingen die worden aangejaagd door suiker.
  • Uitgeputte smaakpapillen. Voedingsspecialist Lorraine Kearney zegt dat smaakpapillen uiteindelijk wennen aan hoge hoeveelheden suiker, waardoor je steeds minder die 'suiker sensatie' proeft. Daardoor moet je eten steeds zoeter zijn, om dezelfde verzadiging te bereiken.
  • Toename van tandproblemen. Bacteriën in je mond voeding zich met suiker waardoor ze schadelijke zuren aanmaken. Die dan weer tandbederf veroorzaken.
  • Constant zin in suiker. Omdat suiker als een drug is heb je er steeds vaker en meer van nodig om er nog een kick van te krijgen. Het eten van suiker zorgt ervoor dat er dopamine vrijkomt in je hersenen wat je kort een fijn gevoel geeft, net zoals bij drugs. Het is dus echt heel moeilijk om hiertegen te vechten.
  • Weinig energie. Na het eten van suiker krijg je een energiepiek, maar deze is van korte duur. Daarna krijg je een enorme dip en een futloos gevoel.
  • Opgeblazen gevoel. Fructose produceert gassen in je darmen wat zorgt voor een opgeblazen en winderig gevoel.
  • Lage seksdrive. Veel suiker eten zorgt ervoor dat de aanmaak van sekshormonen wordt geremd. En daardoor zakt je libido in rap tempo.
  • Zwakker immuunsysteem. De werking van je lichaamscellen worden vertraagd door suiker, waardoor je immuunsysteem het te druk heeft met die cellen beschermen dan te vechten tegen ziekmakers van buitenaf.
  • Gewichtstoename. Suiker wordt in je lichaam opgeslagen als energie om later te gebruiken. Maar wordt deze energie niet gebruikt, dan wordt het opgeslagen als vet. En altijd op de plekken waar jij het niet wil.
  • Slapeloosheid. Wanneer je suiker eet net voordat je gaat slapen dan onderdrukt dit de aanmaak van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat je gaat slapen. Waardoor je niet kunt slapen, omdat je lichaam niet in de “slaapstand” gaat.

 
Wat zou je nu al direct kunnen doen om je suikerinname te verminderen:

  • Doe geen suiker meer in je koffie en thee.
  • Maak (pasta)saus en soep van verse ingrediënten in plaats van uit een pak of blik.
  • Neem fruit of een cracker in plaats van een koekje bij de koffie.
  • Kijk eens goed op de ingrediëntenlijst van de pakjes en zakjes die je koopt in de supermarkt. Zit er suiker (of iets met een schuilnaam) in: laten staan.
  • Kook zoveel mogelijk vers. Met diepvries groenten gaat dat ook heel goed.
  • Drink minimaal 1,5 liter water. Zo wordt je snack-drang minder.


Houd er rekening mee dat je lichaam moet wennen aan minder suiker. Je gaat waarschijnlijk afkickverschijnselen krijgen. Dat kan verschillen van hoofdpijn tot aan koude rillingen. Vergeet niet dat je lichaam zich gaat ontgiften. Gelukkig is dit maar van korte duur. Bij de meeste mensen is het na twee tot drie dagen voorbij. Wat je ervoor terugkrijgt is het zó waard!

Afrekenen met je suikerverslaving betekent niet dat je nooit meer iets mag eten waar suiker in zit. Maar wees je er van bewust dat je iets eet of drinkt waar suiker aan is toegevoegd en geniet er dan ook echt van. Zo blijf je bewust van je suiker inname.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.